Blood Diamond /Véres
Gyémánt/
|
|
Amikor valamilyen értékes természeti
erőforrást fedeznek fel bárhol a világban, az gyakran párosul tragédiával, de
mindenesetre rengeteg problémával az adott terület lakosai számára, főként, hogy
a kitermelt értékek szinte sohasem maradnak helyben, hanem idegen országok
gazdagságát növelik - mindegy, hogy romániai aranybányákról, arab olajkutakról,
a Viktória-tóba telepített, óriási mértetűre nőtt nílusi sügérekről vagy éppen
az afrikaszerte bányászott nyers gyémántokról van-e szó. De talán még ennél is
elkeserítőbb, hogy ha a fekete kontinens tárja fel rejtett kincseit, akkor a
lakosság helyzete az elviselhetetlenség határára sodródik. Lényegében erről szól
Edward Zwick legújabb filmje, a Véres gyémánt is.
A címben szereplő kifejezés olyan illegálisan kereskedelembe
került gyémántokat takar, melyeket valamilyen háborús helyzet pénzelésére
használnak fel. A film cselekménye pontosan egy ilyen, viszonylag nagyobb darab,
nagyjából verébtojás méretű, százkarátos, rózsaszín nyersgyémánt körül
bonyolódik, miközben alapos képet kapunk Afrika, illetve elsősorban Sierra Leone
belső hatalmi harcairól, konfliktushelyzeteiről, elképesztő szegénységéről és
arról a tarthatatlan helyzetről, ami az illegális gyémántbányászat körül
kialakult. Egy teljesen összetett problematika jelenik meg a filmben, melyben
nemcsak rabszolgamunkára kényszerített, ártatlan afrikaiak tömegeit láthatjuk,
hanem azokat a polgárháborús helyzeteket is, melyekben a hatalomért és a
gyémántbányák felügyeletéért egymás torkának eső kényurak vonultatják fel egymás
ellen agymosott katonáikat, akik között rengeteg a 9-10 éves, a szüleiktől
elrabolt és gyilkolásra kényszerített gyerek is.
Mielőtt azonban teljesen ámulatba esnénk,
hogy végre egy mindenféle sallangtól és klisétől mentes, őszinte, szókimondó
alkotással állunk szemben, a forgatókönyvírók tettek arról, hogy jó hamar
kiábránduljunk. A szövegkönyv minden "csodálatosan" kíméletlen, valóságosan
kegyetlen realitása ellenére tele van olyan ocsmányul belerondított, buta,
közhelyszerű locsogással, hogy az már tényleg fáj a nézőnek. A filmen egyszerűen
látszik az a kettősség, amit az alapsztorihoz felhasznált, nemzetközileg számos
filmes fórumon díjazott dokumentumfilm, a Cry Freetown, illetve annak
rendezőjének, Sorious Samurának hatásaként értékelhetünk, és amit a
szokványos panelekhez való gyáva ragaszkodás jelent. Zwick maga vallotta be,
hogy Samura filmje olyan nagy hatással volt rá, hogy felkérte technikai
tanácsadónak, pontosabban a hazájában duló polgárháborút bátran dokumentáló
újságíró maga jelentkezett a rendezőnél, hogy tapasztalataival segítse az
amerikai filmest.
Mindenesetre ebből a kettősségből egy elég furcsa elegy
kerekedett ki, mert míg egyrészt kegyetlen képek sorozatait láthatjuk, amint
szadista zsoldosok szórakozásból kiirtanak szinte teljes falvakat, vagy
elhurcolnak ártatlan férfiakat rabszolgamunkára, illetve fiúgyerekeket
katonának, valamint gyorstalpalót kapunk a nemzetközi illegális
gyémántkereskedelemből, addig mindezt egy hihetetlenül együgyű köntösbe
csomagolták. Tulajdonképpen még csak nem is arról van szó, hogy az a fiktív
történet, ami az egésznek a keretéül szolgál buta vagy éppen elviselhetetlenül
ostoba lenne, inkább arról, hogy egyrészt az alkotók láthatóan nem tudták, hogy
hova kellene a vége főcímet illeszteniük, és megtoldották alkotásukat egy
propagandisztikusan szájbarágós és eléggé felesleges lezárással, másrészt pedig
úgy gondolták, hogy nem lehet eladni a filmet egy valamirevaló, csöpögős
álromantizálás nélkül, ami ugyanolyan feleslegesen hat a történetben, mint azok
a közhelyszerű aranyköpések, amiket a hihetetlenül vértelen és amolyan 'én
vagyok az édes, okos, együttérző amerikai kislány, és ahelyett, hogy a nővéreim
unalmas háziasszonyéletét élném, inkább háborús helyzetekben kockáztatom az
életemet az adrenalifüggőségem és a világmegváltó elképzeléseim
hatására'-hősnőnek (Maddy - Jennifer Connelly) a szájába adtak.
Maga a történet szerencsére mégsem a női és a férfi (Archer -
Leonardo DiCaprio) főhős szerelmi kapcsolatának kialakulásához
odakörített színes, kalandos háttérként szolgál. Sokkal inkább jelentős a két
férfi hős felemás kapcsolata, amiből az alkotók elhagyták 'a két ellentétes
gondolkodású fél végülis összebarátkozik'-részt, és inkább arra helyezték a
hangsúlyt, ami a két afrikai származású (a fekete őslakos és a fehér betelepült)
férfit összeköti, de egyben el is választja. Az apartheidtől kezdve van itt
minden: a zsoldos Archer hazátlansága szembehelyezve az egyszerű halász, Solomon
Vandy (Djimon Hounsou) családközpontúságával és rácsodálkozásával a
tömeggyilkosságok láttán.
A színészi alakítások közül elsősorban
Djimon Hounsouét kell kiemelni, aki - maga is afrikai lévén - valóban
hitelesen adja vissza azt az egyszerű embert, aki nem érti, hogy mi történt a
világgal, miért gyilkolnak az emberek értelmetlenül, és a nyugati világ hangját
képviselő fehérek pedig miért csinálnak viccet a népe szenvedéseiből. Mellett
Leonardo DiCaprio is tökéletes választásnak tűnik az ártatlanképű,
kívülről zord, de legbelül érzékeny rosszfiú szerepére.
Mindent összevetve egy olyan alkotást láthatunk, ami akár az
év filmje címet is elorozhatta volna bármelyik társa elől, de így csak alig
emelkedik ki a tömegből. Ugyanakkor még ezzel együtt is igazán kalandos,
izgalmas, akciódús, sőt egyes összetevőiben mély mondanivalójú, de számos helyen
elhibázott. |
|